Wednesday 16 March 2011

MISTERI SAKA...

Dah lama aku tak update blog ni. Hari ni terasa nak menulis pulak. Kebetulan ada cerita yang aku nak kongsikan di sini.

Tentu korang pernah dengar atau mungkin juga korang pernah alami sendiri benda yang dipanggil saka atau yang sekutu dengannya. Dua tiga hari lepas mak aku ada ceritakan tentang kisah saka ni. Kisah saka ni dari keluarga sebelah mak aku. Ada macam-macam jenis saka yang aku tahu ada dalam keluarga aku ni tapi tak tahu sama ada benar atau tidak.

Ada seorang saudara datang ke rumah semalam, dia sepupu mak aku. Dia cakap dah lama duduk di kampung tapi tidak berani nak duduk di rumah peninggalan mak dia di kampung. Jadi dia beli rumah di kawasan perumahan berhampiran. Katanya ahli keluarga yang bermalam di rumah arwah orang tuanya sering diganggu dan akhirnya akan jatuh sakit. Ada yang kata ternampak arwah duduk di tangga ditempat biasa arwah selalu duduk. Adik - beradik yang balik ke kampung pada mulanya berhajat nak meriahkan semula rumah orang tua diorang tetapi tergamam apabila sedang asyik berborak, tetiba ada kelibat arwah melintas betul-betul di depan mereka. Apalagi tergamamlah semuanya.

Sejak itu, rumah tersebut bertambah suram dan sesekali ada anak-anak yang balik menjengah dan membersihkan rumah tersebut tetapi tidak bermalam di sana.

Menurut sepupu mak aku, ada 3 jenis makhluk halus yang menghuni rumah tersebut. Satu, berupa perempuan memakai telekung putih, yang kedua berupa lelaki pendek yang sering berbaju t-shirt dan berseluar pendek dan ketiga berupa perempuan berambut panjang mengurai. Sepupu mak aku telah berpakat dengan adik-beradik dia untuk memindahkan makhluk halus ni ke tempat lain. Jadi seorang Ustaz dipanggil untuk melakukan kerja tersebut.
Menurut ustaz tersebut, makhluk yang berupa lelaki berbaju t-shirt dan berseluar pendek itu menangis apabila diminta oleh ustaz untuk meninggalkan rumah tersebut. Lelaki tersebut menangis kerana katanya telah lama dia menghuni di situ, dia bertugas menjaga hasil ternakan tuannya. Walaupun ternakan tuannya dah tak de dan tuannya pun dah meninggal dunia,  dia tetap setia dan bertindak menjaga rumah peninggalan tuannya pula. Setelah dipujuk oleh ustaz maka makhluk itu bersetuju dipindahkan walaupun dengan esakan tangis "sampai hati buat aku macam ni". Pelik je kann... . Tetapi makhluk yang bertelekung tidak diusir kerana dikatanya tidak mendatangkan mudharat.

Makhluk yang ketiga iaitu berambut panjang, paling susah dan sukar di tangkap. Kata uztaz yang ni payah sikit ....sampai kini masih tidak dapat ditangkap.

Ada pelbagai kisah lagi disebalik kisah ini. Nanti aku ceritakan lagi......



3 comments: