Monday 3 December 2012

Saka atau belaan - Part 2


 
 
Anak lelaki Pak Teh ni sebenarnya ada kekurangan diri sikit. Dia tak tahu membaca dan menulis…ni masa sekolah dululah. Agaknya bila dah besar ni mungkin boleh baca sikit-sikit kut.

Sebab yang peliknya walaupun dia tak habis sekolah, dia boleh dapat kerja gomen tu. Hebat betul ilmu arwah tu agaknya. Nak jadi cerita, anak lelaki Pak Teh telah bertemu dengan wanita idaman hati. Maka termeterai satu lagi perjanjian antara dia dan isterinya…kawin ler.

Kalau tak salah dah lebih setahun berkahwin tetapi isterinya masih tidak mengandung (tak de rezeki lagi). Atas sebab-sebab yang tidak jelas dan dirahsiakan, isteri Usop (aku namakan dia senanglah…) telah pergi meninggalkan Usop. Dia tak nak kembali lagi pada Usop. Maka bercerailah mereka ni.

Setelah bercerai maka sololah si Usop tu. Hahaha…boleh pasang barulah kira ye tak? Tetapi tiada jodoh pula dengan orang lain. Akhirnya Usop pula jatuh sakit. Sama dengan penyakit ayahnya…kencing manis. Badan Usop yang gempal bulat akhirnya semakin hari semakin kurus dan mengecil dan akhirnya dia tidak mampu berdiri lagi dan hanya duduk di kerusi roda. Keadaan Usop dan arwah Pak Teh hampir sama.

Ilmu yang ada sepatut kena turunkan tetapi tiada seorang pun adik-beradik Usop yang nak ambil ilmu tu. Semua tak sanggup dan tak nak menjaga makhluk belaan tu. Aku sendiri tak tahu siapa yang ambil. Ada kemungkinan Mak Teh yang ambil atau sudah dibuang sebab tiada seorang pun ahli keluarga yang sanggup terima.

Maka cerita sedih tu terhenti di situ saja. Tiada siapa yang tahu siapa yang ambil ilmu Pak Teh tu. Anak lelaki ketiga arwah seorang yang terpelajar dan telah bertindak membuang semua barang-barang pemujaan peninggalan arwah Pak Teh. Dengar kata beliau telah buangkan semuanya ke laut.

Keadaan tenang seketika.

Tidak lama kemudian, seorang lagi ahli keluarga Mak Teh jatuh sakit. Kali ni anak perempuan kedua Mak Teh pula...

No comments:

Post a Comment